Malam Jumaat penuh barakah, usai solat Maghrib Salida menatap kembali gambar-gambar keluarganya yang diambil dari camera Sony Ummu Rufaydah, salu persatu gambar ditatap. Ada garis duka di wajah tua emak dan abah, ada garis kerisauan dan rindu yang sarat menggunung di sebalik keceriaan wajah tua mereka. Salida menarik nafas perlahan, ditahan dan dilepaskan. Senyum dan terus senyum.

"Salida! Engkau mesti kuat.."

Salida memperkemaskan kembali keyakinannya pada Ilahi, konsep usaha, doa dan tawakkal kembali digiatkan. Pertolongan Allah datang saat dia masih mencari-cari dan terus menyusun kata untuk kembali ke Malaysia. Sungguh, keyakinan pada Allah itu perlu diperkemaskan kembali setelah badai ujian menghempas ketenangan hatinya. Teringatnya pada istikharah yang dilakukan secara berterusan hampir seminggu sebelum menyuarakan perkara tersebut pada Sakinah, kemudian terus dan terus lagi istikharah sehinggalah kepulangan Ummu Rufaydah yang membawa seribu kegembiraan, sejuta keyakinan bahawa Allah itu sentiasa bersama hamba Nya. Subhanallah.

Innallahha ma'ana.

Senyum dan terus senyum. Alhamdulillah. Masih diimbaskan kembali episod tanda-tanda usai istikharah, rindunya sarat menggunung pada mak abah. Terasa mereka terbeban dengan keberadaan dia di bumi Syria, terasa hati sangat dekat dengan mereka dan semua di Malaysia. Rindu pada debu-debu Malaysia, cuaca dan segalanya tentang Malaysia. Jauh di sudut hati, begitu terseksa rasanya mahu meninggalkan bumi Ambiya' yang penuh barakah, mahu rasanya menghabiskan pengajian disini dan terus menggali ilmu-ilmu dari pada ulama'. Hati yang terbelah, andai bisa jasadnya dibahagi dua pastilah sudah diminta dari Rabb agar jasadnya berada disisi keluarga di Malaysia juga terus menghabiskan pengajian yang tersisa 2 tahun lagi di bumi Syria. Allah saja yang lebih tahu. Hatinya masih pada Syria, khabar berita dari Ummu Rufaydah disambut dengan kesyukuran yang tidak mampu ditamsilkan dengan kata-kata.

Tawakkal alallah.

"Ida, masih termenung? Dah bersiap untuk ke pejabat?" Suara Sakinah bergema di ruang kecil biliknya.

"Kina, Ida bersyukur atas kurniaan Nya. Ida hanya nak Kina tahu, seberat mana ujian yang tergalas dibahu sebenarnya kita tetap ada Allah untuk bergantung. Tetap diberikan kepada kita insan-insan yang dikirimkan dari Nya untuk bersama. Tiada yang diciptakan Nya dengan sia-sia, semuanya ada hikmah yang tak mampu kita selami hingga sampai pada masanya yang Dia tetapkan."

"Iya Ida, syukran selalu ingatkan Kina. Ida nak ikut tak ni?" Sakinah membetulkan jubahnya, sambil mengambil beberapa keperluan yang mesti dibawa bersama.

"Kina nampak cantik sangat, berseri-seri jer. Ada apa-apa ker?"

"Hey Ustazah Salida, baru harini ustazah perasan ana cantik berseri?" Sakinah menjegilkan matanya. Riang, suasana kembali seperti dahulu.

"Dah lama ana perasan Ustazah Sakinah cantik berseri tetapi serinya semakin kemilau pula. Ehem, dapat durian runtuh ke?"

Gelak kecil Sakinah dengan usikan temannya.

"La ya ustazah! Ana bersyukur atas kurniaan Nya, Allah telah memudahkan dan berikan jalan terbaik buat sodiki hakiki. Alhamdulillah." Redup pandangan Sakinah pada insan dihadapan matanya.

"Ustazah Sakinah, ana... ana... nak ikuttttttt. Tunggu!"

"Itu la Ida, kan dari tadi Kina dah pesan bersiap. Lepas Maghrib Kina nak pergi pejabat."

"Ustaz Naim ambil kita ke?" Tanya Salida.

"Tak, Ustaz Hakim dan Ustaz Muiz yang datang. Nanti Ustaz Muiz insya Allah temankan Kak Ummu dan Maisarah ke rumah Amirah. Ustaz Hakim temankan kita, insya Allah ke pejabat. Lagipun Ustaz Hakim yang gesa sangat kita ke pejabat. Al-maklum la, beberapa hari ni tergendala sedikit oleh kerana ada orang yang nak balik Malaysia. Nak tinggalkan persatuan dan teman-teman disini." Usikan semakin galak diantara mereka.

"Eh, walimatul urus Amirah bila? Ida blank la. Lupa... he he."

"Ustazah Salida, hati awak dah sampai Malaysia. Sahabat sendiri nak walimah pun boleh mengelamun lagi. Insya Allah, akad nikahnya usai Isya' dan esok biasalah.. Makannnn!"

"Patut la awal lagi Sarah nak ke sana kan, tapi kenapa kita lewat sangat pergi. Akad nikah lepas Isya' dan sekarang baru nak pergi?"

"Iya ustazah, sepatutnya dari tadi kita dah pergi tadi ustazah yang belum siap lagi."

Salida tergelak kecil. Kedua tangannya diangkat, tanda mengalah. Terus dicapainya tudung.

"Kenapa kita ke pejabat dulu Kina?"

"Kita bersama pengantin lelaki... Lagipun Kina nak siapkan sikit lagi kerja disana. Ustaz Hakim minta disiapkan malam ini juga. Masalah pelajar. Perlu segera."

"Khalas ustazah, ana dah siap."

Sambil menyambar beg tangan, mereka berdua beriringan keluar ke ruang tamu. Satu nota tersisip di depan pintu.

Kina, nanti kunci pintu sebelum keluar. Maaf kami keluar awal waktu antunna sedang membaca Yaasin.

- Kak Ummu -


"Ya Allah, lewat sangat ke kita ni? Tak perasan pun mereka keluar. Nak tunggu Ustaz Hakim?" Soal Salida.

"Nanti, Kina hantar sms dahulu."

Salam Ustaz, kami dah siap. Pesanan dihantar.

Ana di luar. Pesanan dibalas.

"Eh Ida... Ustaz Hakim ada di luar. Ya Allah... Cepat."

"Asif ustaz, kami lewat. Lama menunggu?" Salida rasa bersalah kerana dia yang lewat.

"Alhamdulillah, ana sampai dan terima pesanan dari Ustazah Sakinah. Jadi, tak perlu ana menekan loceng."

"Alhamdulillah..." Sakinah dan Salida menjawab di dalam hati. Sepanjang perjalanan tiada perbualan berlaku diantara mereka bertiga.

"Ustazah Sakinah, nanti dah selesai beritahu pada ana." Ustaz Hakim menyampai pesan, umum mengetahui Ustaz Hakim tegas dan sangat menekankan perkara yang membabitkan urusan pembelajaran para pelajar di Syria. Sebagai presiden persatuan, ketokohannya digilap agar anak buah dibawahnya tidak hanya suka-suka dalam persatuan. Mereka diingatkan pada kebajikan para pelajar Malaysia agar terjaga. Di bumi asing, hanya sahabat dan persatuanlah yang menjadi tempat mereka meminta bantuan.

***********

"Alhamdulillah, mabruk. Selamat pengantin baru." Pelukan hangat dari Salida buat pengantin yang di rai.

"Jazakillah Ida, tadi Sarah bagitahu Ida temankan Kina ke pejabat. Syukran datang walaupun lewat."

"Maaf ye kak, kami tadi perlu siapkan perkara penting berkaitan pelajar. Jadi, Ustaz Hakim minta kami siapkan juga malam ni, jadi lewatlah kami tiba disini." Sakinah menambah bicara Salida sebentar tadi.

"La ba'sa, datang pun dah cukup bagi akak."


Hihihi... Apa la merepek neyh, tulis spontan jer. Aduiiii....

0 comments:

Post a Comment