Ilahi Rabbi...
Dalam nafas yang bergetar
Tafakurku dirumpun sejadah insaf
temanilah...

aku mahu KAU hilangkan
resah yang membebaniku
sakit yang kutempuhi ini
aku mahu hilang bersamaMU..
tika embun menitis dan jatuh mengirai
mengejutkan rumput yang baru tidur
aku datang menyerahkan diri
dalam sujudku
temanilah diriku...

Ilahi Rabbi...
Tika mentari muncul tersenyum
terpanah jiwaku oleh kelukaan
milikkukah waktu yang cerah ini...?
atau mataku hanya teruji
oleh selaput yang meliputi
oleh sepasang mata yang telah banyak berdosa...
dan...aku cuba melarikan diri..
dari daerah hidup ini...
namun..terkeliru disimpang mana yang harus kulalui
sedang bekalan ditangan telah kosong
jatuh berciciran....

Ilahi Rabbi...
Tika senja berlabuh..menutup tirai sebuah cetera pedih...
ketemu bayang-bayang lesu amalanku
mampukah aku bangun dari rebah ini..
meredahi malam yang tidak pasti...
dan arah yang masih kucari...
dan...airmata pun berderaian...
dilereng-lereng sepi....!

Author:
SeraiWangi

0 comments:

Post a Comment